fredag 16 juli 2010

Diskussion med en ettochetthalvt-åring...

Mamman: Eira, kan du SNÄLLA låta bli att dra ut alla kläder på golvet?

Eira - /ignore.

Mamman: Eira? Hallå?

Eira - vänder på huvudet, visar upp ett par blå pyamasbyxor: Kaka!

Mamman: Nej, inte kaka. Byxor. Lägg tillbaka dem i lådan!

Eira - flinar och släpper demonstrativt byxorna på golvet.

Mamman: SUCK!

Eira - fortsätter riva ut kläder ur byrån.

Mamman - nu med tålamod på upphällningen: Men Eira, VEM tror du får plocka upp det där, för inte är det du, det kan jag sätta min SJÄL på, och HUR KUL tror du att det är att plocka upp kläder från golvet och vika in dem i byrån igen?

Eira - /ignore.

Mamman - tålamod helt slut: Vet du, nu ska jag SLUTA lägga in dina kläder där, jajamänsan, från och med nu ska jag liksom HÄLLA HELA KORGEN MED RENA KLÄDER på golvet så kan vi ju rota där på morgnarna och då kanske du LÅTER BLI att riva i kläderna, va? Vad tror du om det?

Eira - med en klänning i handen, brett leende: Ilyja!

Mamman: Nej, det är INTE Ediths, eftersom Ediths kläder ligger där de ska: I SINA LÅDOR!

Eira - tyst.

Mamman: Gå nu därifrån. Kom hit så läser vi i boken.

Eira - fortsätter slänga kläder.

Mamman: Kom hit, snälla Eira.

Eira - /ignore.

Mamman: Men för i alla fula ord i hela världen - KOM HIT!

Eira - /ignore.

Mamman: Chokladkaka! Eira, chokladkaka!

Eira - springandes mot sin mor, lyckligt jublande: KAKA!




Typ så. Min äldsta tillämpar selektiv hörsel.

1 kommentar:

  1. Skönt att läsa att fler barn utövar selektiv hörsel!
    Tack för en härlig, rolig och läsvärd blogg!!!

    SvaraRadera