fredag 23 juli 2010

Så går en dag...

...eller rättare sagt en natt, då.

Jag kom precis att tänka på det här med fredagar. När jag bodde med familjen, alltså innan jag hade en egen, var just fredagar litet speciella. Det var helg och då man kunde plocka gott på affären...

Det slog mig precis att det är fredag imorgon och således poppade tanken på vad vi ska ha till middag upp. Fredag är som sagt speciellt; god mat och bara vara...

MEN - det är knappast alla förunt att kunna plocka ihop vad som känns suget just då. Det är inte alla som kanske ens har råd till något så trivialt som att kunna poppa popcorn. Vandrar tanken ytterligare litet svider det något sanslöst när jag tänker på att som förälder måste neka sina barn något för att man inte har råd.

Jag menar nu inte att man ska konsumera ihjäl sina barn eller skämma bort dem till dess de inte förstår att värdesätta vad de får. Jag menar mer att inte kunna ge sina barn något så löjligt som lördagsgodis. Att inte ens ha råd till det.

Men visst, jag tänker inte sticka under stol med att jag är livrädd för att inte kunna ge våra E:n varsin cykel, ridlektioner, språkresa, utlandsresor och träningsutrustning. Kanske en moppe vid femton och om inte hela körkortet så åtminstone ett redigt bidrag till det... Även om det inte är sådant som gör en bra förälder eller lyckligare unge...

Published with Blogger-droid v1.4.8

1 kommentar: