onsdag 6 oktober 2010

Veckan som gått...

...har avsikten varit att blogga litet då och då, så jag har börjat men inte alls hittat fokus eller formulering bra nog för att publicera. Nu är hemtentan inlämnad - med den hemska insikten att jag torskar på källreferenserna - och jag kan gå vidare till dess kompletteringen dimper ner. Ny kurs är påbörjad, och stämmer mina beräkningar rätt är jag nu bara 23 kurser från en examen. Så nära har jag aldrig varit förut, på det här programmet!

När det var dags att utse talman i riksdagen häromdagen hade jag tänkt skriva ett inlägg om det, och det faktum att SD inte blev vågmästare i den omröstningen, att Alliansen oavsett SD:s röster hade fått majoritet och vad det kunde bero på att bl.a. Bodström "missade" omröstningen. Ren taktik, hade jag tänkt hävda, och hävdar fortfarande, utan att ha läst mer än rubrikerna på (webb)tidningarna. För den som (mot all förmodan) har något intresse av den utläggningen - feel free to ask. Jag är inte insatt i politik alls, egentligen. Jag spekulerar mest och drar Lisa-slutsatser...

Fortsätta kan jag göra på det mer personliga planet... Eira pratar och pratar och Edithen har (äntligen) börjat få upp sin första tand. Jag kan inte, som Sandra, säga vilket nummer av tand det är, men den vänstra framtanden i nederkäken. Dessutom har vår minsta skrothög fått för sig att hon ska gå, vilket skapar en hel del problem då hon inte kan stå utan att hålla i sig i något. Tack vare detta har hon skaffat sig mer än ett blåmärke på de smått stabbiga benen...

Magnus har sin sista hellediga pappavecka den här veckan, så efter det blir det dags att dela upp oss på respektive "arbetsplats". Jag måste se skolan som ett jobb; annars klarar jag inte tre år, tror jag. Hur man än ser det innebär det rent praktiskt att Magnus blir pappaledig ca. 25%, alltså då jag är i skolan, och jag har kidsen solo resten av tiden. Det känns både ovant och inte minst tålamodsprövande då det alltid är lättare att vara två...

Några "höjdpunkter" att se fram mot har jag redan börjat tänka på. En av dessa är faktiskt Eiras födelsedag, även om den är en dryg månad bord. Vad ger man en tvååring? Jag har funderat kring en sådan där Bobby-car, Duplo, pyjamasar, målargrejer och typ... Ja. Vad ger man henne? Egentligen är det nog mest för min skull - hon leker med grejerna en stund och sedan var det inte så skojigt längre. Det enda som är kul just nu är Pongo... Allt hon pratar om är Pongo. Och så Mille, Sandras grabb. Han kommer upp titt som tätt, vilket jag tycker är rätt sött. Nå, frågar jag henne vad hon vill ha i födelsedagspresent svarar hon "ballonger och tårta". Jag tror att det mer handlar om att jag berättat inför Magnus födelsedag att man får ballonger och tårta när man fyller år. Hon kan nog inte riktigt fatta konceptet "födelsedag" än, tror jag. Men ballonger och tårta blir det. Hur som.

I skrivande stund har Magnus precis brutit strömmen i huset och således tuffar datorn på batteriet. Efter knappa fem minuter varnar datorn för låg batterinivå, och jag skriver än en gång upp en MacBook Pro på önskelistan inför jul... Vem som nu vill ge mig en sådan är nästa fråga - från våra konton kommer den då INTE!

2 kommentarer:

  1. Hilda fick en digital fotoram när hon fyllde två. Kanonpresent! Laddad med bilder på allt och alla hon känner och hon har tillbringat timmar framför denna ram, mamma, pappa, traktorn, hunden, marsvinen... Ja ni fattar!

    SvaraRadera
  2. med slingrig unge i famnen skriver jag. edith är super´duktig!!!! lillfisen :) och det är nog 71 (sjuett) som tittat upp :)
    eira är supersöt!!! :) och jädra grym som kommer ihåg mille :)
    kram

    SvaraRadera