tisdag 8 juni 2010

Nu ska farbror Staten in i sängkammaren...

Vad får och inte får du ägna dig åt i sovrummet? Att det är upp till var och en kan väl tyckas rimligt - så länge det sker med bägge parters godtyckande. Så verkar dock inte fallet vara. I Aftonbladet läser jag om en 32-årig man som åtalas efter att ha hängett sig åt BDSM-lekar med en 16-åring.

Det hela handlar såvitt jag förstår om hur mycket våld man "får" orsaka en annan människa, även om det hela sker efter och under överenskommelse. I det här fallet verkar det som om flickan faktiskt efterfrågat just vad som skett, och vad som är intressant är att det inte är någon av de direkt inblandade parterna som stått för anmälan utan "nära anhöriga", vilka sett blåmärken och därefter anmält mannen ifråga.

Vad jag tycker är intressant i det här fallet är följande:

- Handlar det hela om flickans ringa ålder? Hade det varit någon skillnad om de varit mer jämnåriga? Eller om det handlat om två män? Eller två kvinnor? Om så är fallet är det hela befängt. Må så vara att man kanske kan ifrågasätta mannens omdöme - han 32 och hon 16 - men det är på intet vis olagligt. Då är det mer fråga om moral, kan jag tycka.

- Vad är "grov misshandel"? Hon blev inlåst i en hundbur, fick klämmor fastsatta i brösten och blåmärken efter...vad? Klämmorna? Av slag med något tillhygge? Och i sådana fall vad för slags tillhygge? En gjutjärnspanna över ryggen eller en linjal på rumpan? Det är åtminstone i mitt tycke en rätt stor skillnad... Och säg mig varför, oh varför redskap för att "tillfoga skada" (om man nu ska tänka så...) finns att köpa litet varstans, både på nätet, vuxenaffärer eller Biltema om man använder litet fantasi? Dessutom - var går din gräns för vad som skulle anses vara misshandel? Kanske inte där min går, och ser man därtill att två människor är ense om var gränsen går - hur kan man då döma dessa för det?

Det enda jag möjligen kan fundera över - och det gäller inte enbart denna situation - är det faktum att det nog finns en god drös tjejer och killar som använder BDSM(-lekar) i självdestruktivt syfte. Litet istället för att skära sig, till exempel, alltså utkanalisera smärta med hjälp av t.ex. mental eller fysisk dominans i vilken form man nu väljer. I sådana fall tycker jag att det är rent förkastligt att ägna sig åt detta - i synnerhet om den Dominante parten är medveten om den ungergivnas psykiska problematik. Och det förutsätter jag nästan att Han/Hon ska vara, i alla fall om det ens ska kunna gränsa till att vara en seriös Master/Mistress.

Men kan man då bestraffa någon för att inte vara lyhörd nog?

Hur som tycker jag att det är vansinne, det där åtalet. Jag har all rätt i världen att tycka så, med tanke på att jag inte är ett dugg insatt i detaljerna. Kanske mådde flickan riktigt dåligt, kanhända utnyttjade han det och henne. Jag vet inte. Men jag tycker att en anmälan från någon i leken inte inblandad gör det hela än mer befängt. Vad man gör i sängkammaren ska och bör vara upp till var och en. Så länge sunt förnuft tillämpas.

2 kommentarer:

  1. Jag kan inte annat än att hålla med dig. Hela åtalet är befängt om båda två var med på det. Nog för att ålderskillnaden var stor, men det ska inte göra någon skillnad. Är båda med på det och njuter av det så ska de få göra det om de vill. Båda är byxmyndiga och har förstånd nog att veta vad de gör!!

    Love & Respect//
    Jeff

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, Lisa! Jag håller helt och fullt med. Aftonbladet undanhöll säkert både det ena och det andra, men av artikeln att tyda så kan man ju faktiskt inte förstå varför det blev någon utredning på anmälan. Löjligt!
    Isåfall borde man ju kunna åtala en hel drös med svenskar som pysslar med olika former av BDSM...

    SvaraRadera