torsdag 3 juni 2010

Vårtrötthet vår trötthet?

Jag är så trött. Så infernaliskt himla asjättetrött. Vaknade i morse med ihopgeggade ögon och bara en näsborre som försåg mig med det syre jag behövde, så kanhända är det allergin som gör sig påmind för säsongen? Att det i sådana fall är den som orsakar min trötthet, dessutom...

Och så förstår jag inte en grej... Vad gäller jobbandet, alltså. Jobbandet och lönen. Att vi har fått löneökning från 1/4 hänger jag med på - liksom att vi får ökningen retroaktivt framåt september. Så långt är jag med. Nu kommer det jag inte är med på, och i och med att jag är askasst insatt i fackliga företeelser vet jag inte om det här är ett beslut fattat

a) enbart på min arbetsplats
b) på kommunnivå
c) på annan lokal nivå
d) över hela Sverige för samtliga Kommunals medlemmar

Såhär är det nämligen, har vi fått veta, vi timmisar. Under sommaren går ju de flesta av oss "på rad", alltså vi har en ordinarie som vi vickar för - vi ÄR semestern. Förut har vi kunnat jobba extra precis som vanligt under den tiden. Nytt för i år - om jag inte har missat något annat - är att vi numer är berättigade kvalificerad övertidsersättning om vi under den tid vi "går på rad" blir utringda extra under helger. Och kval-ob = dubbelt betalt. Precis som för ordinarie personal.

Visst låter det fint? Det gör en dryg trehundralapp i timmen om vi får jobba extra en helt vanlig lördag under sommaren! Inte fy skam, eller vad säger ni?

Så kommer ju kruxet - och det är här jag undrar om och varför facket godkänt detta: En vikarie som går ut extra med kval.ob rings inte ut. På order från vår chef. Alltså får vi mindre jobb = färre extraslantar i pluskan och färre LAS-dagar än vad vi kunnat få. För i och med att vi inte går på månadslön får vi bara LAS-dagar för de dagar vi faktiskt jobbar.

Snacka om att skjuta sig själv (oss vikarier) i foten...


Men i och för sig... Vad gäller LAS-dagar i den här kommunen vette katten om det handlar så mycket om varken LAS eller utbildning. Jag tycker en god del är ren och skär bastuklubb och svågerpolitik...



"Tänk inte på mig, säg inte tack. Varför skulle ni säga tack? Vem har någonsin tackat mig? En sån tanke!" Ur Gardells "Mormor gråter"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar