måndag 19 april 2010

Baka, baka, liten kaka...

Jag har trillat över två svårslagna helt basic recept. Det ena är chokladmuffins - jag har aldrig ätit godare sådana, om jag ska vara ärlig. Det andra är en helt vanlig standard 1a sockerkaka. Och jag är inte direkt förtjust i sockerkaka... SÅ: Jag slänger ut recepten här, dock utan bilder på härligheterna. De har liksom tagit slut innan jag hunnit föreviga dem...



Chokladmuffins

Sätt ugnen på 200 grader.

100g smält smör
2 dl vetemjöl
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker "poröst" - vad nu det innebär. Jag vispar till det ser okej ut.
Blanda i resten av ingredienserna och klicka ut i vanliga muffinsformar. Det blir 12-15 stycken i vanliga standardformar. Grädda ca 15 minuter. Med iskall mjölk till är de superba!


Sockerkaka

Ugnen på 175 grader.

2 ägg
2 dl socker
1½ dl vatten
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker - återigen poröst - och häll i vattnet. Blanda torrvarorna och vispa ner även dem. (Det är nu du har i något extra om du vill ha det, typ choklad, rivet citronskal etc.) Smörj och ströbröda en lämplig form och grädda i 30 minuter.


Jag tror minsann att jag och Eira ska baka sockerkaka nu och ta med till gamlaste mormor dit vi ska efter lunch. Ja. Det blir en nice surprise.

Bägge recepten har varit guld nu när jag ätit mjölkfritt - bara att byta ut smöret mot mjölkfritt sådant och kolla ströbrödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar