fredag 14 maj 2010

Kvällens meny...

Om jag var tvungen att bara laga en enda maträtt under återstoden av mitt liv skulle det utan tvekan bli köttfärssås. Jag menar, finns det något roligare att laga än just köttfärssås? Du kan ha i ALLT i en köttfärssås, och för att skryta litet tycker jag själv att just köttfärssås är en av mina absoluta höjdare när jag gör mat. Så ikväll vankas det köttfärssås och pasta och jag ser redan fram mot det. Är det något som är tvärförbjudet hos oss - undantaget till korv och köttbullar - så är det ketchup. I synnerhet i köttfärssås. Vill man sedan ha på ketchup i efterhand får man väl göra det. Själv tycker jag det är litet av ett helgerån.

Så här kommer min köttfärssås.

- Köttfärs, naturligtvis. Lagom mängd - vi har mellan 800g och uppåt för att få matlådor.
- Lök, röd eller gul eller purjo. Spelar ingen roll.

Jag bryner köttfärsen och kryddar med grovmalen svartpeppar. Häller därefter över löken och låter allt stekas på en snabbis. Därefter brukar jag hiva i en eller två burkar krossade tomater, ibland smaksatt, ibland naturell. En buljontärning får också åka med, kött eller grönsak spelar ingen roll. Så får det puttra en stund medan jag funderar på vad jag känner för just då.

Jag gillar att ha i - kanske inte rubbet på en gång, va? Men leka litet med följande:

- Chilisås
- Sambal Oelek
- Worcestershiresås
- Champinjoner eller annan svamp. Ibland har jag i trattisar men det får jag vara litet försiktig med då trattissmaken lätt kan ta över för mycket.
- Rivna morötter
- Paprika
- Vitlök
- Rödvin
- Ruccola
- Crème fraiche om jag har en skvätt stående, inte en hel burk, alltså.
- Grädde/matlagningsgrädde. Samma sak där, om jag har en skvätt stående.
- Fetaost kan vara jättegott att hacka i...
- Soya om man vill ha litet...

Vad gäller rediga kryddor brukar jag - återigen beroende på vad jag känner för och hur köttfärssåsen ska smaka - alternera mellan:

- Herbamares örtsalt
- Cayennepeppar
- Chilipeppar
- Basilika
- Oregano
- Franska örtkryddor men med försiktighet...



...och där vaknade den minsta dottern. Men där var min köttfärssås. Typ. Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig om köttfärsen, man kan ha i ALLT, enkelt och jag skulle lätt kunna leva på det för det är det godaste som finns (enligt mig) :)

    SvaraRadera