onsdag 12 maj 2010

Såhär inför Kristi Flygare...

...som är imorgon har jag en plan. Eller nej. Ärligt talat. Det har jag inte alls.

Men jag minns när jag gick i skolan och tyckte att jag kunde vänta med att göra en drös uppgifter eftersom det var så långt kvar till skolavslutningen och varje år lik förbannat blev det dessa helger som förkortade resan mot kyrka och psalmer med vaddå, en tredjedel i uppgiftsinlämningstid? Dessutom skulle man ha tid för uteaktiviteter, skolresor, extraroliga lektioner och så vidare och så vidare vilket helt enkelt ledde till att det var paniiiik sista veckan medan alla flitiga studenter hade kunnat götta sig åt ledighet i nästan en månad. Typ.

Igår försökte jag baka chokladmuffins med No egg, alltså äggersättning. Det blev...sådär. För det första konstaterade jag rätt snabbt att muffinssmeten rent vätskemässigt behövde äggen. Smeten blev mer som chokladbollsgegga. Men skam den som ger sig, inte sant? Jag skickade i tre matskedar mjölk och fick fin muffinssmetkonsistens. Så började jag tveka. Enligt receptet skulle det vara ½ tsk bakpulver, vilket jag också hade haft i. Men... Nu hade jag ju spätt ut det också? (Hur tänkte jag?!) Alltså skickade jag i mer bakpulver också. Och så in i ugnen. Nog blev det muffins alltid, men inte i närheten av de smarriga, lätt kladdiga chokladmuffins det blir när jag kan ägga dem.

Frågan är således: Var det p.g.a. det extra bakpulvret det inte blev tipp-topp eller ska jag helt och hållet glömma att baka som vanligt med äggersättning?

Hos oss kör vi förresten operation: Tömma frysen. Därför ska jag till middag försöka mig på att göra renskav. Hur gör man det? Magnus säger att det är potatis och så någon brun sås till. Jag frågade om det var brunsås men han säger att det inte är brunsås - däremot brun sås. Han gör det lätt för mig, min käre sambo.

Så: Hur fixar man en god middag på renskav? Med potatis(mos) och brun sås?

Imorgon ska jag försöka mig på att laga till en lammstek. Förslag emottages tacksamt även där. Jag har funderingar kring rosmarin och vitlök, kan det vara funkis, tro? Rödvin till sås? Google will be my friend. Men inte vad gäller renskaven. Det har jag googlat och använt recept på tidigare, och det var visst ingen hit. Det kanske var den bruna såsen som fattades...



Att solen skiner gör det litet lättare att masa sig upp på morgonen. Åtminstone blir humöret så mycket bättre. Givetvis står barnvagnen kvar hos min mor efter gårdagens timslånga prom. Jag hade tänkt hämta den efter träningen, men så blev det så sent och så hade Eira vaknat och Edithen ville ha mat och jag var dödshungrig och... Nu står min trötta tupp och gnäller. Hon har sovit mellan midnatt och 06. Kanske läge att försöka söva om hennne nu?

3 kommentarer:

  1. Det kan vara den utökade bakpulver mängden som gjorde att de blev torrare än normalt eftersom mer bakpulver ger fluffigare bakverk? Jag skulle inte ge upp efter ett försök.. Testa att inte förändra alls (mer än att byta äggen mot ersättningen då).

    Ang. mat recept har jag inga idéer alls, men varför inte ringa svärmor eller något uppe i Piteå och fråga?

    Studierna väljer jag att inte kommentera då mitt dåliga samvete sätter stopp, kan hända att jag fortfarande pluggar enligt den principen;)

    SvaraRadera
  2. Renskav är världens enklaste! Stek skaven, ev med lök och vitlök. Salta och peppra. Pudra på lite vetemjöl. Späd med vatten till det blir så mycket sås som du vill ha. Häll i en gräddskvätt om du vill ha det extra gott. Om du vill ha de luxe och inte hk-varianten skippar du vattnet helt och späder bara med grädde. Det funkar att späda med mjölk också för den delen.
    Servera med hemgjort potatismos och lingonslt!

    SvaraRadera
  3. Just det, äggen var det ju också... Jag har aldrig testat äggersättning, men jag brukar låta mina äggallergiska hk-elever helt enkelt skippa äggen och ta 1 tsk extra bakpulver för varje ägg. Du kan ju testa det också.

    SvaraRadera