fredag 28 maj 2010

Det där med rött eller blått...

Satt och klickade på en tråd på Familjeliv där det pratades politik - rött eller blått - och kom till den delen som handlade om det där med sjukskrivningar och vilka som har rätt till det och så vidare. Vissa gnäller över att folk utförsäkrats och över hur svårt det är att få till stånd en sjukskrivning idag medan vissa framhåller det i vissa fall positiva med att ha blivit utförsäkrad alt. att det blivit litet stramare vad gäller sjukskrivningar. Så här tycker jag:

Man ska givetvis ha rätt till en sjukskrivning om det finns behov av det. Är man så totalt oförmögen att arbeta tycker jag att det är givet att en sjukskrivning ska beviljas. Däremot tycker jag att det är ett rent hån mot alla cancerpatienter eller av annan sjukdom illa däran, föräldrar till dödssjuka barn, människor vars närstående nyligen avlidit etc. när det fuskas med sjukskrivningar. Det ska inte vara möjligt att bevilja en sjukskrivning till säg en gravid med foglossning som säger sig vara oförmögen att arbeta p.g.a. smärta men sedan kan springa på stan, möblera om hemma, fixa i trädgården, storstäda eller liknande. Skäms på dessa. Verkligen SKÄMS. Kan man storstäda hemma eller storhandla på ICA Maxi kan man fanimej också gå och jobba. Tro mig. Jag har haft foglossning - jag vet vad det innebär.

Och NU vaknade orsaken till den foglossning jag hade för ett drygt halvår sedan...

2 kommentarer:

  1. Håller med fullständigt! Jag vet också vad foglossning innebär och då är man tacksam om man tar sig upp för trappan på kvällen eller får in en tvätt i tvättmaskinen utan att börja grina.
    Eller har vi olika smärtgräns kanske? :)
    Mvh/Lina

    SvaraRadera
  2. Fripassagerarproblemet, när något är gratis finns det alltid folk som anser sig tjäna på att utnyttja systemet..

    (Lite spontant Collins så här på morgonen, finns hopp om dagens studier med andra ord;))

    SvaraRadera