torsdag 6 maj 2010

Thursday again, yeah this is getting old...

Jag kan inte begripa varför jag har sådan extrem rubriktorka! Nåväl!

Igår inledde jag projekt: Ersättning vad gäller Edithen. Hon fick ersättning på morgonen och hon tog efter litet gnatande och tråcklande en halvflaska och jag lät mig nöja med det. Till kvällen sedan formligen vägrade hon allt vad flaska hette, bara skrek av trötthet och ville ha bröst. Så vi lade ner henne i spjälsängen, den nästan aldrig använda, och hon ynkade sig någon minut varpå hon slocknade. Sov gjorde hon gott i en halvtimme och vaknade sedan med ett skrik. Jag passade på att trycka flaskan i munnen på henne och hon tömde i princip flaskan och verkade därefter helnöjd.

SÅ, jag lade ner henne i vår säng, bäddade om henne och lämnade rummet. Hyfsat snart började hon visa sitt missnöje varpå jag gick in till henne, stoppade om henne igen och pussade tösen godnatt. Sedan låg hon där, vaken men nöjd till dess jag själv kände att det var dags för Läckberg och sängen. Somnade gjorde hon till sist intill mig kring 22. Ingen skriknatt, ingen skrikbaby men däremot vad som verkade vara en hyfsat nöjd ung dam. Och inte minst: Utan mamma sin som napp! Ikväll kör jag nog samma race som igår och hoppas på att det funkar lika bra idag som igår!

Tack alla för era tips, råd och berättelser om hur ni gör!!


Dagen igår spenderades hos gamlaste mormor. Vi har en liten grej, jag min mor och min syster: Ofta när vi åker till gamlaste mormor brukar vi köpa med oss lunch från kinarestaurangen. Dock har vi kanske förätit oss litet på kinakäk, så vi bestämde oss för att testa grekiskt istället. För flera år sedan käkade jag på Tsatsiki i Borlänge och maten där var himmelsk. Alltså satsade vi på take away på falurestaurangen. Amelie drog nog vinstlotten med gyros och jag och mamma tryckte i oss kyckling- och fläskfiléspett. Konstigt nog hade restaurangen enbart läsk att erbjuda som måltidsdryck, och svindyra barnportioner - 65 för barn, 70 för vuxna. Eira fick äta med mig från min tallrik och tur var det: Vad hon uppskattade mest var majsen från salladslådorna!

Efter maten packade vi ut oss alla i trädgården för att kratta åt gamlaste mormor. Jag tog en snabbsväng runt kvarteret med Edtihen i vagnen för att hon skulle tuppa och gav mig sedan på att dra bort fjolårets bruna rabattrester av vad det nu kan ha varit. Till sommaren brukar det växa en fin matta liljekonvaljer - min favvoblomma alla kategorier - i mormors trädgård, så förhoppningsvis har de nu fått hjälp på traven att komma upp.

Idag har jag fått ett löfte av min mor om trädgårdsarbete hemma hos oss. Jag har en ölandstok som Magnus har klippt ner häromdagen. Idag ska jag tillsammans med mor min försöka dra upp den helt och hållet. Ölandstok är inte en buske jag vill ha i min trädgård! Dessutom står det ett ytterst tanigt krikonträd intill ölandstoken och det vore skoj att se om det kan växa till sig om den blir ensam om all näring. Utöver det måste jag rensa ur var vi uppenbarligast har hallonbuskar och grannen har lovat att komma över någon gång nästa vecka och beskära våra äppelträd.

Jag tänker inte göra någon storsatsning på trädgården i år - gräsmattan består bara av mossa. Till hösten tror jag att vi ska försöka fräsa upp rubb och stubb och så nytt gräs. Enligt trädgårdsarbetande grannen kan man så gräs så sent som oktober... Dessutom ger det mig ännu en vinter att tänka på vad jag vill ha i trädgården och hur jag vill att det ska se ut. Vi har så liten trädgård att man nog får gå efter devisen "less is more". Men ett jordgubbsland och litet rabarber hade jag gärna haft...

Ibland tänker jag på hur oordnat vi har det här hemma. Alltså, det är bara en enda röra vad gäller stil och form och färg och allt. Men så kommer jag på: När vi flyttade in i lägenheten, tvåan vi hade, var det två personers pick och pack och bohag som skulle samsas på typ 65 kvadrat. Och sedan blev det tre personer som skulle bo... I och med att vi nog från början var rätt ense om att det var rätt temporärt engagerade jag mig inte nämnvärt i att inreda så som jag skulle vilja bo. What's the use, liksom, att införskaffa saker och möbler som passar på ett ställe men inte säkert på nästa?

Så köpte vi huset och i och med att renovering bara är förnamnet har jag beslutat mig för att nog ta ett rum i taget allteftersom det blir klart. Därför är inget alls inrett hos oss! Men som Magnus sade: Varför ska vi köpa garderober vi vill ha när

a) golven lutar så mycket att vi ändå hade behövt staga upp garderoberna för att de ska stå rakt b) vi inte vet hur övervåningen ens ska se ut eftersom vi nog vill bygga till ett rum för att flickorna ska få varsitt i längden
c) eftersom vi vad det lider måste bryta upp alla golv för att göra dem raka

Slutsats: Vi får bo med våra gul-grön-bruna 70-talstapeter och vindpapp på väggarna ett tag till. Typ en sisådär två, tre år till, med andra ord.


Nu har jag då morgonvansinnesbloggat för hela slanten. Snart är det helg och lördagen ska tillbringas i Rättvik på marknad, åtminstone några timmar. Söndagen blir jobb både morgon och kväll för min del... Kanske borde ta vara på morgonsolen nu och packa ut kidsen? Nja. Lat är mitt förnamn just nu...

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för att det fungerar i natt också! Bvc gnäller bara om att amning är det bästa för barnet. För mig går jag på den vägen är barnet nöjt så är mamman nöjd så spelar det ingen roll hur maten kommer i barnet. Men jag tycker ersättning är en perfekt uppfinning, min pappa är uppvuxen på ersättning och han är född på 50:talet och han lever än och antar att den är mycket bättre nu än då :) Kan tipsa om att nan är lite mildare för magen än babysemp fast semper har någon annan sort också för känsliga magar.

    SvaraRadera