fredag 14 maj 2010

Sicken mysdag...

Jag vaknade av att Tuppen kom och kröp ner i sängen. Tätt, tätt intill låg hon och mös med mig en sisådär tjugo minuter innan hon bestämde sig för att det var dags att sätta full fart för dagen. Så vi gick upp och klädde på oss, fixade frukost och satte oss vid bordet, åt och tittade på regnet som formligen öste ner. Det smattrar så mysigt mot vårt tak, när himlens alla änglar gråter. Om det har att göra med hur oisolerat eller felaktigt byggt det är låter jag vara osagt, för det vet jag ingenting om. Mysigt är det i alla fall.

Idag är en sådan där dag då jag önskar att barnen hade varit litet, litet större. Så pass stora att jag hade kunnat fixa en bulldeg och vi tillsammans hade kunnat baka ut den. Väntat på att bullarna skulle bli klara och sedan parkera oss i vardagsrummet där vi tänt en brasa i kaminen. Myst framför TV:n till någon film och mumsat nybakade kanelbullar och druckit mjölk. Allt medan regnet smattrar därute. Pja, jag har nog potential för att bli en mysmamma ändå!

Idag är det "äntligen fredag", även om gårdagen kändes som fredag. Magnus jobbade fram till straxt efter lunch och då han kom hem smet jag iväg till H&M där jag fick kolla på kläder och ta en kaffe. Hem kom jag med en kasse nästan full av ny garderob. X antal tunikor, två kortare koftor, typ, och en stickad grå tröja som redan nu har blivit utsedd till sommarens kvällströja. (Alltså tröjan jag kan dra på mig regninga dagar, eller om vi ska ro med ekan på kvällen, eller om jag ska dricka vin ute på kvällen eller... Ja, ni fattar grejen.)

Hur som är det alltså helg imorgon, först, och jag jobbar i stort sett hela helgen. Först lördag dag och sedan söndag kväll. Det blir att klirra fint i kassan i juni när jag ändå inte kan ta så många fp-dagar i och med att jag börjar gå på schema då.

Annars börjar även jag bli sugen på att renovera kåken nu. Edithen är rätt tacksam dagtid och sover mest hela tiden fortfarande. En riktig sjusovare är hon och kan lätt dra sig fram till lunch, vara vaken någon timme på eftermiddagen och sedan sova till tre, fyra igen. Alltså borde vi nog kunna sätta igång. Jag tror att vi har ändrat projektet litet och ska riva upp samtliga golv på nedervåningen för att få bort all kolstybb och sedan isolera på riktigt och göra nya golv. Troligen får nog tilläggsisoleringen vänta till nästa sommar.

För min tanke är som följer: Renovera bottenvåningen under sommaren, alltså nya golv så vi kan göra bl.a. köket och så vill jag verkligen att toaletten fixas därnere, med dusch osv. Under vintern kan vi så flytta ner och spendera den vintern på nedervåningen medan vi kan försöka oss på att göra badrum på övervåningen. Men sedan var det ju det där med tiden också... Den räcker aldrig till och man får nog räkna med att "ska det ta en vecka så tar det tre". Typ.

Men så vad göra med dagen? Ingen aning. Jag har fortfarande tvätt som verkligen börjar pocka på nu efter att jag har försökt ignorera den alldeles för länge...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar