onsdag 22 september 2010

Diskmaskinskuriosa och husbygge...



Om man sköljer av disken innan man sätter in den i diskmaskinen förlorar man vinsten med att köra den i diskmaskinen, eftersom en modern diskmaskin drar mindre än vad det kostar att handdiska.

En tio år gammal diskmaskin drar ungefär 220kWh mer per år, än vad en ny A-märkt diskmaskin gör. Detta motsvarar kostnaden för den el ett modernt kylskåp förbrukar. Slutsats: Istället för att ha en gammal diskmaskin kan man helt enkelt ha en ny diskmaskin och TVÅ nya kylskåp.




(Källa: Vi i villa)


Jag har spenderat en stund med att klicka runt på till salu-hus i samma område som vårt. De tre eller om det var fyra villor jag kikade på ligger samtliga kring miljonen och uppåt. Bostadsytan var i stort detsamma och medan vi värmer vårt hus med pellets hade de andra villorna direktverkande el + luftvärmepump till uppvärmning. Renoveringsmässigt låg de villorna på ungefär samma standard som vi kommer att hamna på. Eller nej, det gjorde de inte.

När vi fått på golvet här nere - med golvvärme - ska vi fixa väggar och el. Därefter blir det ett helt nytt kök med nya vitvaror, en totalrenovering av lilla toaletten där nere (vilken blir kaklad/klinkrad) och sedan är det dags att ge sig på övervåningen. Alltså där vi nu bor.

Här uppe ska alla golven fixas till - rätas upp - och nya golv läggas. Köket här uppe ska rivas ut totalt och byggas badrum av. I hallen ska ytterligare ett rum byggas - Edithens rum - vilket gör att vi istället för fyra rum får fem. Givetvis fixar vi övriga ytskikt också, för våra vackert 70-talsbruna väggar med spygröna blommor tilltalar inte oss det minsta.

Tilläggsisolera ska vi göra utvändigt och i och med det byta panel. Alltså ska vi också riva bort balkongen på övervåningen samt den lilla farstun vi har in. Den vill jag sedan ska byggas om i en kombinerad farstu-altanbyggnad för att kunna användas som umgängesplats sommartid. Vad det lider ska vi således också byta samtliga fönster i kåken - de nuvarande drar knappt något alls vintertid - och jag tror nog att Magnus vill byta tak också. Mest för utseendets skull, kan jag tro.

Återstår gör så vårt garage/pannrum och där tänker jag inte ens yttra mig... Men jag vet att Magnus har en tanke med det också...

Nu ska jag duscha och tänka på hur mycket pengar vår A-diskmaskin sparar oss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar