onsdag 1 september 2010

Du ska stoppa köttbullar i MUNNEN, Markus!

Jag har lagat köttbullar till middag och jag blev för en gångs skull sådär sjukt nöjd med resultatet! Brorsan hade sin tyska tjej Lara (nej, inte Croft) på besök i somras, och sista dagen bjussade hon på köttbullar. Vad som skilde sig från de köttbullar jag vanligen brukar göra var att hon hade morot i dem och jag blev stormförtjust. Således var jag tvungen att göra min variant på dessa German Swedish meatballs...

Jag använde:

Mjölk och ströbröd - hur mycket "ser" man.
400g blandfärs
En finriven rödlök
En finriven rätt stor morot
En vitlöksklyfta
Ett ägg
Salt
Svartpeppar

Vad jag gjorde annorlunda från den tyska varianten var att jag använde mig av ströbröd och mjölk för att binda, inte bara ägg. Jag finrev också löken och moroten - hon grovhackade den, något jag inte vill göra då köttbullarna/biffen tenderar att gå sönder då. Dessutom tillsatte jag vitlök...

Slutligen testade jag något jag aldrig testat förut: Jag gjorde köttbullarna rätt stora, men stekte dem bara för att få stekyta. Sedan vispade jag ur stekpannan med litet vatten och köttbuljong, hällde det över köttbullarna vilka jag lagt i en ugnsfast form och ställde in hela härligheten i ugnen på 200 grader. Den tid det tog att stuva makaroner var också den tid det tog för köttbullarna att bli genomstekta. (Ca 20 min, mao.)

Sedan vräkte vi i oss. Mest av alla åt Eira vilken åt nästan sex stora köttbullar och en stor slev stuvade makaroner. Yammie yammie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar