måndag 13 september 2010

"Vaj ä hatt? Ha-ha-aah-hatt!"

Vi är hyfsat restriktiva med film och TV här hemma vad gäller barnen. TV-biten är lätt då vi inte har någon TV inkopplad och inte heller kommer att ha förrän vi har ett golv i vardagsrummet. Därför har Eira enbart fått se vad vi har valt på datorn. Till en början var det enbart "I drömmarnas trädgård" vilket är ett väldigt harmlöst och rätt sött barnprogram för de minsta.

Men - barn utvecklas tydligen och i och med det förändras också vad de vill titta på. Jag introducerade "Bullerbyn" och "Emil", men inte riktigt än, tydligen. Försökte då med "Djungelboken" vilken blev en av Eiras favvosar. Helt okej.

Så kom en dag då hon hittade ett DVD-fodral med Teletubbies här hemma, och av någon anledning blev hon helt tokig och ville kolla på det. Eftersom DVD:n var borta så löste jag det på det sätt alla moderna mammor gör. Hon fick titta...hrrrm...via nätet.

Och jag formligen AVSKYR Teletubbies! Inte bara för att det är vansinnigt löjligt, opedagogiskt, verklighetsfrånvänt och Gud vet vad mer, men mest av allt för att de där teletubbierna pratar BABYSPRÅK!

Är det något jag inte tål, så är det människor som inte pratar rent med barn. Vi säger "nenne" om vällingen åt Eira, vilket har blivit en (o)vana då hon när hon var pyttepytte skrek just "nenne" när hon ville ha välling. Dumt nog anammade vi det, men det är också det enda. Därutöver anpassar vi inte språket det minsta vad gäller barnen.

I mitt tycke ska barn lära sig vad "diskutera" är, att det finns ord så som "enerverande", "komplicerat", "acceptera" och så vidare. Inte de svåraste orden i SAOL, med andra ord. Men en fin grund i det språk som är deras modersmål. Därför blir jag komplett vansinnig av att lyssna på Dipsy som undrar "Vaj äj hatt?" eller "Po spajksykel". Eller för den delen "Tinky Winky väääska".

"Var är hatten?"

"Pos sparkcykel"

"Tinky Winkys väska"

Hur svårt ska det vara?

Och är det för mycket begärt att ett barnprogram riktat till barn som är på G att lära sig prata ska innehålla normala ord och inte babyvarianter? Vad tycker ni andra mammor? Är Teletubbies okej? Och pratar ni babyspråk med era knoddar?


I övrigt våndas jag aningens över kommande seminarie imorgon. Jag vet inte alls om jag är ute och cyklar, men jag har gjort uppgifterna utefter hur jag tolkat frågorna. Hur andra har tolkat dem? Ingen aning. Jag fick inte så stor koll över det under gruppmötet idag... Litet blev sagt och mindre blev gjort. Därför måste jag förlita mig helt på mig själv, känns det som, och det var så vansinnigt länge sedan jag använde huvudet på det här viset... Jag håller hur som tummarna!

1 kommentar:

  1. Usch och fy! Du har så rätt, Lisa! Vad sjutton ska babyspråk vara bra för? Okej med ett lite mer "barnvänligt" tonläge...men man kan väl för den sakens skull säga orden på ren svenska?

    SvaraRadera