tisdag 28 september 2010

I svampskogen...


Jag drömde i natt att jag var i svampskogen. Bara några meter in från vägen hittade jag drösvis med kantareller och mitt bland alla kantareller något som såg ut som en JÄTTEKANTARELL. Jag tänkte "yes!" åt alla normalstora kantareller, den stora tänkte jag inte plocka. Om något ser för bra ut för att vara så, så är det också så: för bra för att vara sant.

Men så kom det en svampexpert gående och berättade att alla kantareller var förgiftade av jättekantarellen, så jag kunde inte plocka någon alls eftersom jag skulle bli förgiftad av dem. Då blev jag så irriterad att jag tog ett steg åt sidan och råkade trampa i ett jordgetingbo, så hur många höstloja getingar som helst for upp och ville sticka mig.

Och tur var väl det, att jag inte åt av trattisarna, för såhär kan det gå om man plockar fel svamp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar