söndag 8 augusti 2010

Bakis och Bricanyl...

Sara skrev i sin blogg om det där med helghets, eller kanske om hur saker trots allt förändras när man får barn. Man har inte längre utrymme till en bakisdag eftersom inga ungar tar hänsyn till att man vill tillbringa dagen mer eller mindre sovandes för att till sist kunna avsluta dagen framför en rulle med chips, en minst lika flottig pizza och obscena mängder cola. Igår var en sådan där dag då jag grundade inför morgondagen, alltså idag.

Jag hade sovit inte ens två timmar efter nattjobbet, och alkoholintaget var förvisso begränsat till ett glas vin och en liten Heineken (inte ens en stor stark, utan en liten lika stark...). Punkt. Ja. Hemma var jag före sju. Före 19 alltså. Redan då önskade jag för en liten, liten sekund att året varit typ 2007 alternativt 2027 och jag hade kunnat komma hem och göra det jag mest önskade: Duscha och sova. Möjligen ändå trycka i mig en pizza eftersom matintaget under dagen hade bestått av en macka kring 07, två varmkorvar kring 11 och sedan litet räkor och bröd och reningsverk (musslor) som sällskap till det vita vinet.

Nu sitter jag här, dagen efter dagen före. Jag har sovit ganska exakt tolv timmar i sträck och känner mig ungefär lika fräsch som "var-god-sätt-in-lämplig-formulering". Allergisk är jag och har precis toppat knövelfrisyren med Magnus morgonrock och några drag Bricanyl. Därav en lätt darrhänthet och... Lust att sova. Igen. Och vakna typ 18 av att Magnus frågar vilken pizza jag känner för idag, innan det är dags att dra iväg och jobba igen.

Istället har Magnus precis sövt Eira - jag kan inte när han är hemma, men är han borta funkar det asbra - så då var det Edithens tur att vakna. Jag är så illa tvungen att ta ett tag med dammsugare här hemma och kanske mata tvättmaskinen som fått svälta ett par, tre dagar nu, varför jag återigen ligger efter med tvätten. Därefter ska riskornen i slasken förflyttas till någonstans där de inte ligger och luktar sur apa, och till sist är det väl dags för måltid x 2 innan jag ska och jobba...

Jag längtar efter tystnad.

Och en pizza.

Och en cola. STOR.

Och efter tiden då jag inte var bakis dagen efter ett glas vin och en liten öl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar